You are here

Guide till CE godkända Airboards

Airboardpro.se är en hemsida som säljer CE godkända Airboards i olika färger och variationer, men som också har en hel del information om just Airboards och hur de fungerar, samt tips på hur man åker och gör trick. Här kommer en översikt på den information som man kan finna på sidan.

Hur rör sig en Airboard?

En Airboard, som men andra ord kan kallas för en självbalanserande scooter, har trampdynor som är anledningen till att den rör sig då man givetvis trampar på dem när man står på den. När man ska åka framåt så lutar man sig framåt lite lätt, vilket gör så att en liten vägg av plast skjuts fram i själva Airboarden. Den kommer att hamna emellan den infraröda sensorn och den infraröda ljusdioden, och när sensorn inte längre känner av ljusdioden så kommer motorn att komma till liv. Detta resulterar givetvis i att Airboarden börjar röra sig framåt. I princip samma sak händer när man ska backa, bara att man trycker ner sin häl istället så att scootern åker bakåt istället för framåt.

 

Hur är en Airboard självbalanserande?

Nu när vi vet hur en Airboard rör sig så ska vi gå vidare till hur den faktiskt är självbalanserande och vad det innebär. I hjulen så finns det lutningssensorer som är där för att skicka information om hur långt man lutar sig till gyroskopet. Informationen skickas sedan vidare till något som kallas för huvudlogikkortet, och detta kommer att resultera i att Airboardens motor kommer att försöka följa ens tyngdpunkt. Det innebär att ju mer man lutar sig desto snabbare kommer motorn att snurra, och detta sker eftersom motorn försöker hinna med så att man inte ramlar av. Allt som allt så kan man säga att man styr scootern med sin kropp, och just därför är den självbalanserande.

Att kliva på

Att veta hur en Airboard fungerar är en sak, men nu ska vi tackla hur man faktiskt åker på den, och det första steget är givetvis att kliva på.

Det första man bör tänka på är att se till så att ens fot är så nära hjulet som möjligt. Det är många som gör misstaget att ha sina fötter för nära varandra då de tror att det på något sätt blir lättare, men faktum är att det gör det lättare att ramla av. Just därför ska man hellre sära en aning på benen. När ens ena fot väl är på scootern så är det bara att kliva på med den andra lite försiktigt och försöka stå som vanligt. Tricket är att vara så avslappnad som möjligt, då man kanske råkar vingla omkring om man spänner sig. Det är givetvis inte kul att ramla av och riskera att skada sig. Man ska därför försöka att inte tänka för mycket på sina handlingar utan låta det komma naturligt. Stå ett tag på Airboarden och lär känna den.

Att åka

För att en Airboard ska åka så måste man, som sagt, luta kroppen framåt en aning och på så sätt trycka ner trampdynorna som man står på. Det är viktigt att inte luta sig för mycket eller för snabbt.

airboard

När man ska svänga till exempelvis vänster så trycker man ner sin högra fot, alltså den motsatta foten, så att hjulet börjar åka framåt. Det faktum att man inte rör på sin andra fot, den vänstra, kommer att resultera i en svängande rörelse. Vill man dock att svängen ska vara skarpare så kan man trycka ner hälen på foten som inte rör sig framåt, den vänstra i detta fall, så att den åker bakåt. På så sätt så kan man svänga snabbare, och om man vill kan man även snurra på plats, men det borde man spara tills man är lite mer erfaren.

För att bemästra att åka på en Airboard så ska man träna, träna, och träna. Kör hellre några träningsrundor för mycket än tvärtom. Saker och ting brukar inte sätta sig efter ett försök, trots allt. Det är endast när man är bekväm på sin Airboard som man kan börja göra tricks och liknande, och det kommer inte hända förrän man har tränat.

Att kliva av

När man ska kliva av sin Airboard så gör man i princip samma sak som man gjorde när man klev på, fast denna gång så gör man det givetvis tvärtom. Man börjar med att skifta balansen till sin dominanta fot som man först använde för att kliva på, och går sedan av genom att ta bort den andra foten från scootern och placera den på marken. Det är viktigt att försöka motstå frestelsen att hoppa av då man kanske tappar balansen eller liknande och ramlar.

Airboardens funktioner

Airboards har givetvis olika knappar och funktioner så att upplevelsen blir lättare. För att sätta på den så trycker man på on-knappen som finns på själva scootern. För att stänga av så trycker man på bilden som symboliserar ett lås som finns på fjärkontrollen som man får med Airboarden. Fjärkontrollen har även en knapp som ser ut som ett lås som öppnas, och denna trycker man på för att låsa Airboarden. Vill man låsa upp den igen så behöver man bara trycka på samma knapp. För att göra det lättare så lyser batteriljuset rött när Airboarden är låst och grönt när den är upplåst. Hur simpelt som helst.

airboards

Det finns även en slags funktion som kallas för ”beginner mode” som är ett slags läge för nybörjare. Airboardens fart kommer att begränsas när detta läge är aktiverat, och man kommer inte kunna åka lika snabbt som i vanliga fall. Det är till för att man ska kunna bli bekväm med sin scooter utan att riskera att skada sig för att man åker för fort. Man borde lära känna sin Airboard innan man börjar åka snabbare, som sagt.

För att aktivera nybörjarläget så trycker man ner symbolen som låser och låser upp Airboarden, det vill säga bilden på låset som öppnas, i tre sekunder. IO-symbolen kommer då att lysa grönt och nybörjarläget är då på. För att inaktivera det så håller man ner samma symbol i tre sekunder igen, vilket givetvis kommer göra så att IO.symbolen slutar lysa.

Att åka över upphöjningar

Marken är givetvis inte alltid slät och platt. När man ska åka över upphöjningar, som gupp eller liknande, så finns det flera metoder att utgå från. Det första sättet är att trycka fram bröstet. Har man lite fart så kan det även göra det lättare att ta sig över exempelvis en trottoarkant. Ifall man åker mot kanten långsamt så kan det visa sig att det är mycket svårare att ta sig över, så det är bättre att åka en aning snabbare.

Ännu ett tips på en metod, som är både lättare och säkrare, är att rulla upp en fot i taget över kanten. Man ska alltså röra sig som om Airboardens hjul vore ens fötter, vilket innebär att man åker upp med sin dominanta fot först. När man väl har en fot på trottoaren så vrider man sig i 180 grader för att på så sätt få upp sin andra fot också, och vips så är man över kanten. Det rekommenderas att testa denna metod först då den, som sagt, är lättare än den förstnämnda.

Att åka genom smala utrymmen

För att åka genom smala utrymmen så ska man vända Airboarden åt sidan och göra en ”S” rörelse. Man gör detta genom att, med en fot i taget, luta sig framåt och bakåt en aning tills man har tagit sig igenom det trånga utrymmet. Det är egentligen inte så svårt!

Det finns olika typer av Airboards

På Airboardpro.se så kan man finna en hel del CE godkända Airboards som man kan få information om för att göra sitt val enklare (eller svårare beroende på hur mycket beslutsångest man har). Till exempel så kan man finna både Batman Black och Polar White för ett rimligt pris. De kan köra upp till 20 km/laddning, drivs av 700w motorer, har en maxbelastning på 120kg, och tar endast två timmar att ladda för att få en full laddning. Förutom dessa två Airboards så kan man även finna Toxic Green och Candy Pink för samma pris, men också Gold Chrome som är en aning dyrare, men vars coola guldiga design gör priset värt det.

olika airboard

Dessutom så kan man finna några Bigwheels på hemsidan, som exempelvis Grafitti Baby vars häftiga utseende definitivt ger det där lilla extra som en scooter behöver. Det går även alldeles utmärkt att åka på sin Bigwheel på grus och gräs, då den kan känna igen sitt underlag tack vare dess uppbyggnad. Förutom Grafitti Baby så finns det även Cartoon Hero, som givetvis har superhjältar som tema, och Carbon Black som har den där klassiska enfärgade stilen. De kostar alla lika mycket, och det går inte att förneka att priset är rimligt.

Airboardpro.se har alltså ett rätt så stort sortiment, men också en enkel hemsida som gör det lätt för en att kolla runt efter Airboards och information. Ju mindre komplicerad en hemsida är, desto bättre. Nu är det bara att börja kolla.